“Juist het kleinschalige is bepalend voor de kwaliteit! Een half jaar geleden kwamen we in ons huidige huis wonen,” vertelt Marcel Sleutjes. “Daarin lag een parketvloer van tropisch hardhout. Op zich een kwalitatief goede vloer, al was hij wel een jaar of 15 oud. Ook de kleur was ons te donker, en hij glom wat te veel.” Lachend: “Het was net of je een ouderwetse dansschool binnenstapte.”
Sleutjes verdiepte zich in de kwestie ‘nieuwe vloer laten leggen of bestaande vloer laten verfraaien’. “Uiteindelijk kozen we voor de tweede optie. Deels omdat de bestaande vloer van mooie kwaliteit was en kansen genoeg bood om volledig naar onze smaak te worden aangepast. Deels omdat tropisch hardhout op zich al geen ecologisch verantwoorde vloerkeuze is, maar een heel nieuwe vloer laten aanleggen en deze zomaar weggooien al helemaal niet.”
Keuzes
Toen begon het zoeken naar de juiste partner voor de vloerrenovatie. Sleutjes: “De eerste bedrijven die ik polste waren wat grotere partijen. Die sturen een verkoper naar je toe die graag zijn eigen aanpak wil promoten, en veel minder bezig is met wat jij als klant nodig hebt en wilt. Bram Eeren was in dit rijtje een uitzondering. Geen gelikt verkoopverhaal, wel een oprecht advies, eerlijk vakmanschap en heel veel kennis. Bovendien werd hij me aangeraden door een kennis die zeer goede ervaringen met zijn werk had.”
Eerlijk advies
“Eeren kwam met een scherpe offerte en een goed plan van aanpak. Hij gaf meteen aan dat er na het aflakken plekken zouden kunnen ontstaan waar het hout wat wit uitsloeg. Dat is daadwerkelijk gebeurd, maar het stoort ons niet. Ook verdiepten we ons samen in een plek midden in de kamer waar de kwaliteit van het hout niet meer goed was. Bram overlegt in zulk soort gevallen. Hij geeft eerlijk aan wat je kunt doen om de vloer weer helemaal mooi te maken. In dit geval was dat een paar planken loshalen en vervangen…”
Samen aan de slag
Sleutjes: “Een ander had misschien gezegd: “Dat is vervelend, daar moet ik dan een nieuwe afspraak voor maken en later voor terugkomen.” Bram niet. Hij gaf wel meteen aan dat hij er enkele uren werk aan zou hebben. Uiteindelijk is hij doorgegaan met werken, heb ik zelf de planken opgehaald en hebben we daarna samen de vloer hersteld. Tussendoor aten we even iets, daarna zijn we tot laat doorgegaan. Waar vind je zulk soort toewijding nog? Het was bovendien erg leuk om zoiets samen te doen.”
Dienstverlening vraagt om een vakman
“Onze vloer is geen versleten dansvloer meer. Hij is prachtig en helemaal naar onze smaak. Bram heeft ook nog wat plinten aangebracht. En als ik in de toekomst nog eens dit soort werkzaamheden moet laten doen, maak ik weer van zijn diensten gebruik. Want zeker als je geen product bij iemand afneemt, maar een dienst, kun je maar beter een echte vakman inschakelen. Bram is geen gelikte verkoper met een enorm bedrijf. Maar juist dat echte en kleinschalige zou ik niet snel opgeven. Daarin zit een groot deel van de kwaliteit en authenticiteit.”